7 tips voor een gezonde bedrijfsvoering

Lies Helsloot lanceerde begin deze maand Delphin & Emerence, een exclusieve collectie haarborstels made in Belgium. Aan de hand van haar ondernemersverhaal bezorgt ze je 7 tips over het opstarten, overlaten en de internationale uitbouw van een bedrijf.

1. Een overname: een slimme zet voor een jonge starter

“Ik studeerde af als master in de Politieke en Sociale wetenschappen optie bestuurskunde. Het perfecte diploma voor een statutaire benoeming. Maar wat moest ik met mijn diploma?” vertelt Lies. Gepassioneerd door gezondheid en voeding droomde ze van haar eigen horecazaak. “Op mijn 24ste nam ik het restaurant Avalon in Gent over. De overname was voor mij de beste leerschool. Ik had meteen honderden klanten. Het concept was gekend en werkte goed. Ik nam ook het personeel over.”

2. Denk niet: Wat je zelf doet, doe je beter. Je brandt op.

“De eerste jaren vlogen voorbij. Ik groeide als ondernemer. Op een gegeven ogenblik luisterde ik teveel naar collega restaurateurs: ‘Het is een slechte maand. Het komt niet meer goed dit jaar’. Ik sloeg in paniek zodra er wat minder volk kwam. Daardoor begon ik te besparen op personeel en op aankopen. Ik nam steeds meer zelf in handen. Ik brandde op. Ik nam toen deel aan Plato in West-Vlaanderen. Ginds broedde het idee om van mijn zaak een keten te maken. Ik wou uitbreken, groeien en het buitenland verkennen.” In tussentijd werd Lies mama. Na 10 dagen zwangerschapsverlof stond ze opnieuw 6,5 dagen op 7 in de zaak. “Ik was fysiek uitgeput en voelde dat ik uit de zaak moest stappen.” Lies besliste om Avalon over te laten.

3. Laat je zaak niet slabakken tijdens het overnameproces

“Zes jaar stak ik mijn hart en ziel in Avalon. Ik wou het restaurant niet aan eender wie overlaten.” Op een dag ontmoette Lies een koppel dat een cateringbedrijf runde. Ze droomden ervan om een plek als Avalon te openen. Hun gesprek was het begin van vele gesprekken over cijfers. “Tot de laatste dag werkte ik heel hard. Ik vernieuwde zelfs nog de look en feel van Avalon. De zaak bloeide op het ogenblik dat ik ze overliet. Een bedrijf met mooie cijfers levert je ook meer op.”

4. Ga elders horizonten verkennen

“Ik besloot om te solliciteren en voor een tijdje in loondienst te werken”. Bij Stad Gent vervulde Lies de uitdagende opdracht om op 2 jaar tijd een 4-jarig Europees project af te werken. Uiteindelijk trok ze na die 2 jaar nog een 3-jarig project aan en werd ze statutair benoemd. “Het was boeiend om te werken voor een organisatie met meer dan 5000 medewerkers. Ik reisde doorheen Europa en legde wereldwijd contacten. Een auto accident verplichtte mij echter om 3 maanden thuis te blijven. Tijdens die periode dacht ik veel na. Ooit schreef ik in mijn dagboek: ‘Voor mijn 40ste heb ik opnieuw een eigen bedrijf’. Het was nu of nooit.”

5. Ben je een Born Global? Stem meteen je product af op de internationale markt

De zoektocht naar een nieuw bedrijfsconcept werd geopend. “Mijn interesse in natuurlijke en ecologische verzorgingsproducten bracht mij bij Dux International, de enige haarborstelfabrikant in de Benelux die op artisanale wijze haarborstels maakt. Vroeger had ik superlang haar. Stress en tekorten aan bepaalde essentiële voedingsstoffen beïnvloedden de gezondheid ervan. Toen ik de borstel testte, merkte ik hoe goed hij was voor mijn haar.” Lies ging een partnership aan met de fabrikant. Delphin & Emerence was geboren. “We stemden het merk direct af op de internationale markt: de naamgeving, het logo, kleurgebruik en prijsstructuur. We onderzochten ook de voorwaarden om te verschepen over de grenzen.”

6. Creëer bekendheid via de crowd

Voorlopig zijn de borstels enkel online te verkrijgen. “We focussen nu op het creëren van naambekendheid tijdens een wereldwijde pre-sale campagne. Ik gaf al interviews in de VS en legde er waardevolle contacten. We sturen Delphin & Emerence-borstels naar bloggers, vloggers, influencers en mensen in de kappers- & beautywereld. Zo wil ik hen stimuleren om de haarborstel te testen en erover te schrijven.” Lies publiceert deze maand ook haar eerste boek: ‘Het complete boek over je haar. In drie stappen naar gezond haar’ in het Nederlands en Engels.

7. The network always wins?!

Gedurende haar periode als zaakvoerster van Avalon, volgde lies o.a. Plato. “Het Plato-netwerk gaf mij een helikoptervisie. Het is belangrijk om af en toe vanop een afstand naar jouw bedrijf te kijken. Heel veel ondernemers ervaren dezelfde problemen. Je staat sterker als je erover praat. Zo kan je de problemen ook aanpakken. Vandaag wil ik ondernemers motiveren om niet in dezelfde valkuil te lopen waarin ik vroeger terecht kwam. Er is meer dan enkel je bedrijf. Het is belangrijk om als ondernemer datgene te doen dat je passioneert, waar je goed in bent en los te laten wat je energie kost.”

Meer weten over Plato? www.plato.be 

Plaats een reactie